Sari la conținut

Ventilator radiator si simptome defectiuni



Ventilator radiator si simptome defectiuni, mai ales ca ventilatorul radiatorului este un element al masinii de care ne pasa rar, dar cu toate acestea, esecul acestuia poate duce la reparatii foarte costisitoare.

Ventilatorul radiatorului este un element foarte simplu, dar necesar, mai ales atunci cand ambuteiajele sunt la ordinea zilei. Merita sa afli cum functioneaza impreuna cu intregul sistem de racire, astfel incat, in cazul unei probleme, sa poti diagnostica rapid defectiunea acestuia si sa iei masurile corespunzatoare.

Ce este un ventilator de radiator

Inainte de a scrie despre acest subiect, adica ventilatorul radiatorului, este necesar sa intelegem elementele de baza ale functionarii sistemului de racire a masinii, inclusiv radiatorul in sine.

Deci, pentru ce este sistemul de racire?
Motoarele cu ardere, de toate tipurile, se bazeaza pe explozii regulate de combustibil, care pun in miscare pistoanele motorului. Eficienta motoarelor moderne, inseamna capacitatea lor de a converti energia acestor explozii in energie mecanica, care misca rotile masinii si care este in jur de 50 %. Aceasta inseamna ca cealalta jumătate din energie se pierde sub formă de caldura.

Excesul de caldura in motor are efecte negative. In primul rand, uleiurile auto isi pierd proprietatile la o temperatura prea ridicata, practic, nu pot lubrefia componentele motorului, ceea ce duce la frecarea si blocarea lor reciproca. In al doilea rand, diferitele tipuri de garnituri sunt de obicei realizate din mai multe materiale plastice, ceea ce inseamna ca o temperatura prea mare le topeste pur si simplu. Un motor cu scurgeri cu pilitură de metal, care poate fi in ulei, are un orizont de timp foarte limitat de viabilitate, mai degraba minute decat ore.


Ajungem la sistemul de racire, acel sistem al carui scop este eliminarea caldurii excesive din motor. Lichidul de racire, care circula prin canalele si tuburile corespunzatoare din motor, se incalzeste, primind energie termica inutila. O parte din aceasta energie este transferata pentru a incalzi interiorul masinii, dar toata aceasta caldura trebuie eliminata cumva, astfel incat lichidul de racire sa poata prelua din nou caldura din motor.

Si aici intervine radiatorul, care este un element metalic montat chiar in partea din fata a masinii, care este de fapt un canal lung si rasucit pentru circulatia lichidului de racire. Lichidul care curge si se intoarce prin calorifer da caldura, iar aerul care trece prin grila radiatorului sufla prin canalele radiatorului, reducand caldura din acesta.

Problema apare atunci cand ne miscam incet, sau chiar stam intr-un ambuteiaj. Atunci fluxul de aer este prea mic sau chiar inexistent. Radiatorul nu degaja caldura, lichidul de racire nu se raceste, astfel, nu raceste caldura din motor, iar acest lucru, asa cum am mentionat deja, nu este bine pentru motor.

Aici intervine ventilatorul radiatorului, adica un ventilator al carui scop este sa creeze sau sa crească fluxul de aer prin radiator. Ventilatorul radiatorului poate fi montat in fata radiatorului, sau intre acesta si motor, aceasta ultima fiind optiunea mai comuna. Ventilatorul radiatorului poate fi actionat in doua moduri: metoda mai veche, practic nu mai este utilizata, este o actionare mecanica transmisa de la motor si cea mai frecventa, un motor electric al ventilatorului radiatorului.

Actionarea mecanica este de obicei un cuplaj tip ambreiaj, acest ambreiaj permite ventilatorului radiatorului sa se rotească din ce în ce mai repede pe masura ce temperatura motorului creste. Ambreiajul este de obicei conectat la ventilatorul radiatorului cu o curea speciala.

Cu toate acestea, o soluție mai populara este utilizarea unui ventilator cu motor electric. In primul rand, această solutie permite mai multa libertate in ceea ce priveste locatia de montare a ventilatorului si, in al doilea rand, facilitează posibila inlocuire. Legat de aceasta solutie, comutatorul ventilatorului radiatorului este important, uneori denumit in mod natural releul ventilatorului radiatorului. Este un senzor de temperatura montat pe radiator.

Dupa pornirea masinii, motorul ar trebui sa se incalzeasca la temperatura optima cat mai curand posibil si numai atunci este activata racirea suplimentara pentru a mentine aceasta temperatura. Releul ventilatorului radiatorului este folosit pentru a trimite informatii despre temperatura catre calculatorul masinii, sau permite direct pornirea ventilatorului.

Ventilator radiator si simptome defectiuni

De unde stim ca ventilatorul radiatorului nu functioneaza?
In primul rand, in timpul conducerii, apare avertismentul de supraincalzire a motorului, sau indicatorul de temperatura a lichidului de racire este in zona rosie. Aceste avertismente pot aparea in functie de viteza de miscare. Intr-un ambuteiaj, masina se incalzeste, iar in timp ce se conduce, temperatura revine la normal (conducerea provoaca flux de aer si astfel, ventilatorul radiatorului nu trebuie sa functioneze in mod special).

Posibilitatea opusa este un comutator deteriorat al ventilatorului radiatorului, care il face sa porneasca indiferent de temperatura motorului, aceasta poate fi o situatie mai sigura pentru motor, deoarece se va incalzi mai lent, iar riscul de a a motorului este mai mic.

Un alt indiciu al unei defectiuni a ventilatorului va fi pornirea prea rapida a ventilatorului, deteriorarea senzorului de temperatura, sau sunete ciudate de sub capota, acest lucru poate indica deteriorarea palelor ventilatorului. In fiecare dintre aceste situatii, sistemul de racire trebuie adus intr-o stare complet functionala.

In cazul unui ventilator de radiator cu ambreiaj, cea mai frecventa defectiune va fi a curelei care antreneaza ventilatorul radiatorului. In aceasta situatie, se inlocuieste cureaua. Merita sa inspectezi imediat celelalte curele de accesorii ale motorului, mai ales ca acestea pot fi intr-o stare similara. Ambreiajul in sine poate fi, de asemenea, deteriorat si va trebui sa vizitezi un atelier auto si sa-l inlocuiesti.

In cazul unui ventilator bazat pe un motor electric, elementul cel mai susceptibil la defectiune este comutatorul ventilatorului radiatorului. Defectiunea acestuia va duce de obicei la supraincălzirea motorului. In astfel de cazuri, senzorul trebuie inlocuit cat mai curand posibil.

Daca motorul ventilatorului radiatorului sau paletele ventilatorului sunt deteriorate, intregul ventilator trebuie inlocuit. Reparatia ventilatorului radiatorului poate costa mai mult decat inlocuirea intregului ansamblu. Aceasta este o operatiune relativ ieftina, spre deosebire de inlocuirea radiatorului sau, mai rau, a intregului motor.

Cuvinte de final

Merita, fiind sigur ca totul functioneaza corect, sa asculti cum suna motorul masinii, cand porneste ventilatorul radiatorului si ce sunet scoate. Adesea, inainte de aparitia oricarui martor indicator din bord, poti auzi ca ceva sub capota nu functionează asa cum ar trebui. Stiind ce sunete ar trebui sa emita masina ta, vei poate economisi nbani pentru reparatii mult mai costisitoare.

Din fericire, ventilatorul radiatorului nu este un element deosebit de vulnerabil, este un dispozitiv relativ simplu si, prin urmare, nu se defecteaza frecvent. Cu toate acestea, daca este deteriorat, consecintele pot fi foarte costisitoare. Prin urmare, daca martorul de avertizare pentru supraincalzirea motorului se aprinde, sau senzorul de temperatura a lichidului de racire indica o temperatura neobisnuit de ridicata, opreste imediat masina si opreste motorul cat mai curand posibil.

Trebuie stiut ca in atelierul nostru de reparatii auto din Craiova, nu a existat inca un defect pe care sa nu-l putem repara. Am rezolvat deja problemele a cativa proprietari de masini, chiar si atunci cand alti mecanici auto si-au oferit servicii auto fara prea multa cunoastere. Daca nu ai gasit inca o unitate service auto care sa te intereseze, acceseaza pagina noastra de Contact, sau Suna pentru o programare.
Ventilator radiator si simptome defectiuni

Distribuie prietenilor