Sari la conținut

Intretinere motoare cu turbocompresor



Intretinere motoare cu turbocompresor si cateva caracteristici, mai ales ca, in aceste perioade in care se lupta pentru cea mai mare putere, cu cea mai mica capacitate a motorului si consum minim de combustibil, producatorii de autoturisme folosesc din ce in ce mai mult turbocompresoare in unitatile lor de propulsie. Ce ne poate oferi aceasta solutie si cum ar trebui sa avem grija de un motor turbo pentru a ne servi cat mai mult timp si fara nici cea mai mica defectiune, afla urmarind acest articol.

Ce este un turbocompresor si cum functioneaza

Un turbocompresor este un asamblu format dintr-o turbina si un compresor. Ambele elemente sunt montate pe un arbore comun si inchise intr-o carcasa. Sunt instalate la autovehicule pentru a creste presiunea aerului care intra în camera de ardere. Cresterea presiunii se realizeaza prin utilizarea energiei gazelor de esapament generate in timpul arderii amestecului combustibil-aer din cilindru.

Mai pe intelesul multora, un turbocompresor foloseste presiunea gazelor de esapament pentru a creste cantitatea de aer care intri in motor. Cu cat mai mult aer si combustibil, cu atat puterea motorului este mai mare, fara a-i modifica eficienta. Principiul de functionare a turbocompresorului impreuna cu motorul este prezentat in acest videoclip.

Motoare echipate cu un turbocompresor

In principiu, fiecare motor poate fi dotat cu un turbocompresor. Chiar daca masina nu a fost echipata standard cu acesta, daca doresti sa-i cresti puterea, il poti instala. Cu toate acestea, aceasta implică modificari corespunzatoare. Sistemele din fabrica (instalate de catre producatorul auto) se caracterizeaza prin dimensiunea si performantele optime pentru un anumit motor. Printre cele mai populare denumiri ale motoarelor turbo, gasim astfel de abrevieri precum:

TDI – prescurtare pentru Turbo Direct Injection – motoarele diesel cu aceasta denumire sunt instalate pe vehicule VAG, adica: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda.
D-4D – motoare diesel instalate pe vehicule Toyota.
Multijet – motoare diesel instalate pe vehicule FCA, adica: Fiat, Alfa Romeo, Lancia.
dCi – motoare diesel instalate pe vehicule grupului Renault, adica Renault, Dacia, Nissan.
CRDi – motoare diesel instalate pe mașinile Kia si Hyundai.
TSI, TFSI – motoare pe benzina instalate pe vehicule VAG, adica: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda.


Ce ofera un turbocompresor

Turbocompresorul determina (pentru a spune simplu) o crestere a presiunii aerului care intra in cilindru si astfel creste puterea motorului. Domeniul sau de functionare poate fi destul de larg, dar nu acopera niciodata intreaga gama de turatii a motorului.

Intretinere motoare cu turbocompresor

Motoarele cu turbocompresor nu trebuie sa fie mai scumpe de intretinut decat motoarele cu aspiratie naturala. Secretul consta in intretinerea regulata si capacitatea de a utiliza acest dispozitiv. Ar trebui sa ne amintim despre conditiile dificile de functionare ale turbocompresorului, prin temperatura gazelor de esapament care ataca roata turbinei ajunge pana la 600 de grade C, iar viteza cu care se roteste arborele poate atinge cateva zeci si chiar cateva sute de mii de rotatii pe minut, ceea ce se traduce printr-o sarcina uriasa pe axa sistemului de rulmenti.

Pentru ca intregul lucru sa functioneze cat mai mult posibil si fara defectiuni, este necesar avut grija de starea elementelor sistemului de admisie al motorului, intercooler (un dispozitiv care raceste aerul comprimat care intra in motor – racitor de aer), sisteme de lubrifiere si evacuare. Orice scurgere sau deteriorare, va avea un impact direct asupra functionarii turbocompresorului.

Prelungire durata de viata a unui turbocompresor

* Aminteste-ti despre nivelul corect de ulei (si calitatea sa buna);
* Dupa pornirea motorului, lasa-l putin (un minut-doua) sa se incalzeasca. Este posibil ca uleiul rece si gros sa nu fie pompat la turbocompresor (se poate bloca), sau va functiona sub sarcina prea mare;
* Cand temperatura motorului atinge valoarea optima (aproximativ 90 de grade Celsius), poti apasa mai tare pedala de acceleratie si sa te bucuri de puterea masinii fara teama;

* Dupa o conducere dinamica, nu opri motorul imediat dupa oprirea masinii. Multi producători includ informatii adecvate ca, dupa conducere, ar trebui sa se astepte de la 20 de secunde la 2 minute, inainte de a opri motorul. Aceasta este pentru a raci uleiul care circula in sistem si pentru a reduce temperatura gazelor de esapament, ceea ce se rezuma printr-o scadere a temperaturii turbocompresorului.

* Verifica starea sistemului de admisie, prin verificari frecvente ale starii filtrului de aer (mai ales daca te deplasezi in zone cu mult praf), verificari ale furtunurilor de admisie, sau starea intercooler-ului, deoarece vor permite cu siguranta sa reactionezi anticipat la orice nereguli. Cu cat reactionezi mai devreme in cazul unei defectiuni, cu atat turbocompresorul masinii va fi mai sigur.

Ce trebuie facut daca turbocompresorul se defecteaza

Raspunsul la aceasta problema depinde de tipul de deteriorare. Primul lucru de facut este sa demontarea turbocompresorul si inspectat. Daca reparatia este posibila, aceasta se poate realiza in atelierul auto de care dispunem, avand in vedere ca tariful de reparatie depinde de modelul turbocompresorului, producator si amploarea deteriorarii.

In cazul in care repararea acestuia nu mai este posibila (deteriorarea imposibila sau neprofitabila de reparat), trebuie inlocuit cu unul second hand, functionala, sau cu unul nou. Gama de preturi in acest caz poate fi diferita. Totusi, daca doresti sa realizezi o verificare si sa afli cat poate sa te coste, iti facem invitatia de a suna, sau de a ne vizita personal atelierul auto din Craiova.
Intretinere motoare cu turbocompresor

Distribuie prietenilor