Sari la conținut

Ce este servodirectia si principii functionare



Ce este servodirectia si principii functionare, mai ales ca, o masina moderna, fara un sistem de servodirectie, este imposibil de imaginat in zilele actuale. Aceasta este un component important al vehiculului, care imbunatateste semnificativ calitatea conducerii. Soferii de autoturisme, uneori si de masini mai mari, se confruntau , in urma cu zeci de ani, cu manevrari greoaie ale volanului, iar servodirectia era considerata un gadget de top. In zilele noastre, conducerea unei masini a ajuns sa fie o placere pura, iar servodirectia permite chiar si virarea volanului cu un singur deget.

Desigur, afirmatia de mai sus este o gluma, deoarece nu poti conduce o masina cu un deget. Totusi, nu este vorba despre puterea de a intoarce volanul, ci despre reglementari si siguranta,  iar daca te uiti doar la posibilitati, servodirectia face munca grea pentru sofer. Cu toate acestea, este o idee buna sa inveti cum functioneaza intregul mecanism si ce semne arata deteriorarea inainte de o deplasare.

Ce este servodirectia si principii functionare

Sarcina principala a servodirectiei, este reducerea rezistentei la manevrarea volanului in vehicul. Desi acest lucru are un impact asupra multor probleme de manevrabilitate, obiectivul principal al designerilor a fost de a imbunatati confortul de rulare. Servodirectia inseamna ca trebuie doar sa virezi usor volanul pentru a schimba cursul.

Sistemul de servodirectie este un adevarat prieten

Pentru a reduce greutatea sistemului si pentru a usura masina, masinile de curse sunt singurele masini care nu au servodirectie, pe cand la masinile moderne, este ceva obisnuit, prin accesorii care fac condusul mai distractiv si mai sigur. Daca doresti sa vezi cum functioneaza masina fara sistemul pornit, misca volanul in timp ce motorul este oprit. Nu este atat de usor, nu-i asa?

Sunt disponibile patru tipuri de servodirectie: pneumatica, hidraulica, electrica si servo electrica (intalnita mai des la marca Opel). Sistemul tip pneumatic este proiectat pentru masini mari si grele. Este montat atat la camioane, cat si unele autoutilitare. Celelalte tipuri sunt montate la autoturisme. Electricul este mai nou si a fost introdus pentru a economisi combustibil. Tipul de baza este hidraulic, si vom incepe cu acesta.


Servodirectie hidraulica

Pompa de servodirectie este componenta principala a sistemului hidraulic de servodirectie. Aceasta reprezinta centrul intregii structuri, fiind intotdeauna in activitate. Este antrenata de o curea trapezoidala, care exercita o presiune mare asupra lichidului de servodirectie. Angrenajul functioneaza pentru a sustine miscarile volanului. In cele din urma, sunt transferate pe roti, catre sistemul de directie, care au rolul de a ajuta la virarea rotilor.

Pompa hidraulica presurizeaza fluidul care ajunge la supapa de control din mecanismul de directie. Retine ca circuitul are si un rezervor de expansiune. Cand mergi drept, supapa este plasata astfel incat fluidul sa poata curge liber prin ea. Astfel, presiunea este echilibrata.

Cand volanul se roteste, sistemul din pompa roteste supapa si lichidul hidraulic, care este directionat catre una dintre camerele transmisiei, unde exista un piston, care este impins de fluidul sub presiune, ceea ce provoaca virarea rotilor.

Dezavantajul cu solutia hidraulica este ca necesita mult combustibil. Energia generata de pompa este de aproximativ 0,5 litri la 100 de kilometri. Din acest motiv a fost creat sistemul electric, care este format dintr-un angrenaj cu cremaliera si pinion, un motor de asistenta si o unitate de control speciala pe coloana de directie, care permite, de exemplu, o varietate de forte de asistenta. Principiul de functionare este asemanator cu cel al pompei hidraulice, dar foloseste mai putin combustibil si ocoleste operatia pompei. Uleiul de servodirectie va fi in continuare necesar pentru functionarea acestui sistem.

Exista masini care au uneori servodirectie electro-hidraulica, functionand aproape identic cu si sistemul hidraulic. In loc sa fie sustinuta de o curea de motor, pompa este alimentata de un motor electric. Acest lucru se traduce printr-un stres mai mic asupra motorului cu ardere interna si un consum redus de combustibil.

Defectiuni tipice servodirectie hidraulica

Cand ai de-a face cu sistem hidraulic, cele mai frecvente defectiuni sunt:
– pompa;
– angrenaj;
– fire;

Este posibil ca pompa sa se blocheze din cauza uzurii, sau a functionarii uscate. In astfel de cazuri, va face zgomot in timpul functionarii si nu va oferi asistenta.

In plus, scurgerea mecanismului de directie este defectiunea cea mai frecventa. Pierderea trebuie completata cat mai curand posibil. Totusi, trebuie atentie la ce fel de lichid se toarna, deoarece, ar trebui sa respecte specificatiile oferite de producatorul auto. Producatorii ofera o gama larga de produse de inalta calitate, asa ca merita sa acorzi atentie detaliilor inainte de a alege un produs pentru masina ta.

Sarcina principala a lichidului de servodirectie este functionarea corecta a acestui mecanism. Cu toate acestea, exista unele produse care includ si alte caracteristici, care ajuta la mentinerea starii dispozitivului la un nivel ridicat.

Servodirectia electrica

Servodirectia electrica a redus sarcina motorului si consumul de combustibil, reducand, prin urmare, emisiile de CO2. Utilizarea mai multor sisteme de confort, siguranta si asistenta pentru sofer, a devenit si mai posibila datorita acestei solutii. Dar sa vedem cum functioneaza asistenta electrica intr-o masina.

Orice masina are propriul sistem de asistenta electrica, iar motorul electric este componenta principala, care este alimentat de un alternator. De obicei, se afla direct in coloana de directie sau pe arborele de directie.

Sensorul de cuplu transmite computerului informatii despre unghiul volanului, cand acesta incepe sa fie virat. Pe aceasta baza, computerul modifica valoarea cuplului pentru a controla motorul electric. Un mecanism melcat transmite cuplul motorului electric catre coloana de directie, acest lucru facilitand rotirea volanului.

Defectiuni tipice servodirectie electrica

In contrast cu servodirectia hidraulica, servodirectia electrica nu are pompa si lichid. De aceea, nu este necesar sa-i monitorizam nivelul. Conectarea unui computer de diagnosticare si citirea erorilor este suficienta pentru majoritatea defectiunilor de asistenta electrica.

In plus, este posibil sa apara situatii in care un alternator, sau o baterie slaba, sa provoace defectarea servodirectiei. Problema este evidenta: motorul electric este alimentat cu o tensiune prea scazuta. Un senzor de unghi de virare defect, poate fi o alta cauza pentru lipsa servodirectiei. Acest sistem are dezavantaje, cum ar fi supraincalzirea sistemelor electrice. Acest lucru se datoreaza faptului ca masinile merg destul de mult in oras, aspect prin care volanul este intotdeauna in miscare.

Defectiunile pot afecta atat sistemele electrice, cat si cele hidraulice. Sustinerea presiunii este de obicei cauzata de defectiunile pompei, care sunt puternic incarcate si au multe parti care sunt susceptibile de a fi deteriorate. O rupere a curelei trapezoidale, care este inima sistemului, este cel mai frecvent defect care poate provoca pierderea servodirectiei masinii, iar intreruperea conducerii lejere a volanului este un aspect extrem de periculos.

Cum sa ai grija de servodirectia masinii

Nivelul corect de ulei curat si adecvat, este necesar pentru ca servodirectia hidraulica sa functioneze fara probleme. Cu alte cuvinte, ar trebui completat daca este prea putin. Este o idee buna sa verifici starea lichidului de servodirectie, chiar daca totul este in regula. Cand lichidul din vasul de expansiune devine aproape negru, inlocuieste-l rapid cu unul nou. Acest lucru permite sa eviti costurile ridicate ale reparatiilor, care ar putea costa cativa sute de lei.

Limitarea virarii rotilor, atunci cand stationezi, este o practica buna pentru orice tip de sistem. Mai ales ca acesta este momentul in care apar cele mai mari sarcini, ceea ce poate scurta durata de viata a componentelor. Este o idee buna sa rulezi masina in timp ce virezi in parcare, mai ales ca, datorita acestui lucru, se va reduce rezistenta si incarcarea sistemului.

De final

In ciuda faptului ca sistemele se defecteaza rar, din pacate, inlocuirea sistemului poate fi costisitoare. La unele masini, de exemplu, este necesara instalarea unui sistem nou, in intregime. Asa ca, nu neglija sa utilizezi corect servodirectia. In orice situatie, masina te va recompensa cu o deplasare confortabila.

Daca cumva doresti sa afli cum poti rezolva problemele de acest gen si doresti sa verifici cateva aspecte afisate in acest articol auto, te invitam la atelierul nostru auto din Craiova, unde le vom rezolva rapid si eficient. Totul este sa suni si sa faci o programare.
Ce este servodirectia si principii functionare

Distribuie prietenilor