Sari la conținut

Cand trebuie inlocuit catalizatorul


Cand trebuie inlocuit catalizatorul, acel cu numele si de convertizor catalitic, care este unul dintre elementele sistemului de evacuare al vehiculelor cu ardere interna. Dupa cum sugereaza si numele, este cel care joaca un rol catalizator, in cazul vehiculelor cu ardere interna, rol ce consta in reducerea si catalizarea cantitatii de substante nocive emise in atmosfera.

Sistemele de evacuare sunt elemente specifice masini tale, care nu sunt vizibile la prima vedere, dar totusi foarte importante. Catalizatorul si filtrele DPF au grija de calitatea gazelor de esapament emise de masina, defectiunea acestora iti poate imobiliza brusc masina si te poate expune la costuri considerabile. Dacă vrei sa eviti costurile neasteptate, trebuie sa sti cand sa inlocuiesti catalizatorul sau filtrul DPF, dar si cum sa ai grija.

Ce este un catalizator

Catalizatorul este alcatuit dintr-o carcasa, in forma de cilindru neregulat, in interiorul caruia exista de obicei un monolit ceramic bogat in metale pretioase, care la temperatura ridicata (temperatura optima este de aproximativ 600 de grade Celsius) ajuta la purificarea gazelor de esapament, sustinand oxidarea hidrocarburilor prezente in gazele de esapament si reducerea oxizilor de azot prezenti in ele. Interiorul catalizatorului este plin de canale minuscule care pur si simplu se infunda in timp, ceea ce reduce semnificativ eficienta masinii. Tipul de combustibil folosit afecteaza si consumul catalizatorului.


Proprietarii de masini alimentate cu GPL au de obicei probleme cu convertizoarele catalitice. Generatiile mai vechi de instalații de gaz nu permit dozarea precisa a combustibilului, astfel incat, amestecul nears este adesea „eliminat” in galeria de evacuare. Aprinderea sa necontrolata în sistemul de evacuare va duce aproape sigur la deteriorarea (craparea) monolitului, ale cărui fragmente vor infunda evacuarea.

De ce nu trebuie eliminat catalizatorul

Datorita standardelor din ce in ce mai restrictive, fiecare masina moderna, cu motor cu ardere interna, are instalat un astfel de convertor catalitic, iar cand un mecanic auto indica o evacuare blocata, multi soferi decid sa scoata convertizorul catalitic pentru a evita costurile cu achizitionarea unuia nou.

Eliminarea catalizatorului, pe langa numeroasele probleme legale, poate afecta negativ si eficienta masinii. Desi multi soferi cred ca, o data eliminat un convertor catalitic infundat va ajuta la imbunatatirea performantei masinii, in realitate, mai ales la masinile mai moderne, efectul unei astfel de operatiuni va fi opusul a ceea ce s-a dorit. Lipsa unui convertor catalitic inseamna de obicei o expansiune necontrolata a gazelor de esapament, ceea ce perturba procesul de selectare a amestecului corect de aer-combustibil si performanta motorului, astfel, in loc sa creasca, scade.

La modelele mai vechi de masini, se poate incerca introducerea unui convertor catalitic (catalizator) in locul unuia eliminat, dar la masinile mai noi, cu mai mult cele care detin o o sondă lambda, aceasta solutie nu va mai functiona.


Din 2001, masinile omologate pentru vanzare in Europa au fost obligate sa utilizeze sistemul de diagnosticare auto OBD II. Ca parte a sistemului, masinile sunt echipate cu doi senzori de oxigen în gazele de esapament (asa-numitele sonde lambda), instalate una inainte si o alta dupa convertizorul catalitic. Cand catalizatorul este scos, citirile de la sonde intra in Limp Mode ( functie care semnifica faptul ca masina circula in regimul de siguranta al motorului), iar pentru a evita acest lucru, se folosesc diverse tipuri de metode care incearca sa pacaleasca fie sonda, fie ECU (unitatea de control al motorului care se ocupa de selectarea corecta a aerului in amestec cu combustibil).

Cand trebuie inlocuit catalizatorul

Durata de viata a convertoarelor catalitice, ca si a altor piese mecanice auto, depinde de functionarea masinii. Avand grija de masina ta si de catalizator, vei incetini procesul de infundare al acestuia si vei amana necesitatea inlocuirii. Ca si un termen standard, producatorii presupun ca convertizorul catalitic trebuie inlocuit dupa aproximativ 80 – 100 mii de kilometri. Acest lucru nu inseamna, totusi, ca va trebui sa eliminam vechiul catalizator dupa parcurgerea acestei distante. Adesea, soferii reusesc sa conduca pana la de doua ori acesti numar de kilometri.


Primul semnal la care ar trebui sa fi atent este ledul „verifica motorul” de pe panoul de bord. In acest moment, daca acel martor din bord se stinge dupa ce ai sters eroarea din memoria computerului dintr-un atelier de reparatii auto, inseamna ca vei conduce in continuare cu vechiul catalizator pentru o perioada. Astfel de semnale vor aparea din ce în ce mai des in timp.

Merita sa verifici sonda lambda in aceasta situatie, care poate fi motivul aprinderii martorului din bord. In plus, indicatiile computerului nu sunt intotdeauna corecte. Se dovedeste adesea ca deteriorarea convertorului catalitic poate fi detectata numai atunci cand este eliminat fizic, ceea ce in sine apare necesitatea inlocuirii acestuia.

Cum sa ai grija de catalizator

In primul rand, infundarea catalizatorului si a filtrelor DPF are loc din cauza limitarii procesului de auto-regenerare. Auto-regenerarea este un proces in care o masina aflata sub influenta conducerii la turatii mari, arde o parte din funingine si impuritatile care se afla prin sistemul de evacuare din interiorul catalizatorului. Functionarea motorului la turatii mari creste temperatura de functionare a motorului si a convertorului catalitic, apoi are loc autoregenerarea.

Pentru a avea grija si a intretine optim catalizatorul tau, trebuie sa fortezi motorul la turatie mare cel putin o data pe saptamana, in timp in care sa conduci cel putin 10 – 15 kilometri pe un drum liber, sau autostrada. Pentru convertizoarele catalitice sau filtrele de particule diesel, problema este motorul care functioneaza la turatii mici. Deplasarile in ambuteiaje, conducerea pe distante scurte, pornirea frecventa a motorului, fac ca masina sa emita gaze de esapament, cazuri in care catalizatorul nu arde atat de mult funinginea din interior.

Daca doresti ca un catalizator sa fie functional cat mai mult timp posibil, ar trebui sa fie utilizat cu prudenta si să nu fie expus la posibile deteriorari mecanice. Catalizatorul este foarte sensibil la schimbarile de temperatura, fapt pentru care trebuie sa ai grija sa nu-l racesti brusc. Evita sa mergi prin balti formate pe asfalt, sau sa speli trenul de rulare al masinii dupa ce ai parcurs multi kilometri. De asemenea, nu condu peste borduri prea inalte, evita circulatia pe drumuri foarte denivelate, deoarece poti agata catalizatorul de un obstacol si pot provoca pagube.

De final

Acum, dupa ce ai aflat in mare parte despe catalizatorul masinii tale si banuiesti o evacuare infundata, sau o defectiune a convertorului catalitic, merita sa te deplasezi cu masina la service-ul auto pe care-l detinem, specializat si in diagnosticare. Daca se dovedeste ca masina are o problema, indiferent de cauze, ne vom ocupa de masina ta profesional.
Cand trebuie inlocuit catalizatorul

Distribuie prietenilor